Beetle

Volkswagen Beetle, eller bubblan som den ofta kallas på svenska, började sin historia på 30-talet, då utvecklingen av den något udda bilen påbörjades i Tyskland. Den första färdiga upplagan av bilen fullbordades 1938, men den nya fabriken som skulle sköta monteringen av bilarna drogs in i landets krigsplaner, för att sedan bombas ner. 1945 när kriget väl är slut ligger fabriken i ruiner, men produktionen drar senare igång för att förse de allierades trupper med transport.

Först 1947 fick allmänheten ta del av bilen, och en före detta chef från Opel – Heinz Nordhoff – anställs för att ta över fabriken, varpå han etablerade exporter till Sverige, Danmark, Schweiz och Belgien. Den inhemska försäljningen var stark, men den tyska valutan var inte värd mycket. Nordhoffs plan vart mer fokuserad på att få in utländsk valuta, än på att expandera företaget.

Efter ett flertal misslyckade försöka att introducera VW Beetle på den amerikanska marknaden 1949, mycket på grund av kvarstående negative åsikter gentemot Tyskland, lyckades man året därpå sälja in bilen i USA. Max Hoffman, en bilhandlare av utländska bilar som opererade på östkusten, utsågs till exklusiv Volkswagen-importör för en specifik region i östra USA. De billiga bilarna visade sig vara lättsålda, och försäljningen gick främst till andra bilhandlare i USA. Hoffman importerade Volkswagens bilar fram till 1953, då tillverkaren beslutade att de skulle distribuera bilarna på egen hand. Han kom däremot under sin livstid att ha stort inflytande på introduktionen av ett flertal utländska bilmärken till USA.

Tio år efter kriget, 1955, byggdes den miljonte Bubblan, och samma år startade man Volkswagen of America. Vid det här laget hade bilen fått ett antal uppdateringar, så som ny enskild bakruta som ersatte den tidigare tvådelade varianten, en ökning i hästkrafter från 24 till 36 hk, samt ökad cylindervolym. Modellen fortsatte att uppdateras med åren och 1960 kunde man se den ikoniska printannonsen  ”Lemon.”

1972 har bilen, efter kontinuerliga uppdateringar, fått bland annat ny bakaxel, större motor med 57 hästkrafter, ny fjädring med mera. 0-60 mph-tiden (96 km/h) går på 16.1 sekunder. Samma år tar även bubblan ett stort rekord. 15,007,034 bilar har nu rullat av produktionsbandet och modellen har därmed matchat Ford Model T:s globala säljrekord – bilen som tillverkades mellan 1908 och 1927 då den utgjorde ca hälften av världens bilproduktion. Samma årtionde gav sig Bubblan in på racingscenen där den, kanske inte helt väntat, gjorde succé inom rally. 1976 börjar försäljningen avta och medan inga nya modeller säljs av den vanliga karossen efter -76 fortsätter cabrioletversionen säljas fram till 1979.

1998 gör Bubblan en stor comeback med en ny modell, vilken byggde på tillverkarens Golf. Bilen lanserades med namnet ”New Beetle”, och kom bland annat med en blomvas på instrumentbrädan. Bilen vart mycket populär och kom bland annat i en mer racevänlig version 2001 under namnet Beetle RSi, som endast gjordes i 250 exemplar. RSi hade en 3,2 liters V6 på 221 hästkrafter med fyrhjulsdrift och en manuell 6-växlad låda, där 0-100 km/h gjordes på 6,7 sekunder. 2006 får versionen sig en uppdatering med något annorlunda utseende och ny motor.

Den stora nyheten kom däremot 2012 när en helt ny Bubbla presenterades, nu med ursprungsnamnet Beetle. Den nya modellen tog på sig ett mer mognare och sportigare utseende, och var mer i stil med originalmodellen från 30-talet. Den senaste Bubblan har tagit ett långt kliv från originalet Beetle Type I, som under sin livstid såldes i över 20 miljoner exemplar, och den nya modellen säljs idag med ett startpris på strax under 200.000 kronor.

På bilden ser du en Typ 1 från 1965. Bild från Wikipedia.