Golf

Volkswagen lanserade sin första Golf 1974 och modellen är idag inne på den sjunde generationen. Golf är idag en av världens mest sålda bilmodeller och den har tagit många steg sen den presenterades på marknaden för över 40 år sedan. Med dess rika bakgrund tar vi här en titt tillbaka på hur Golfens historia ser ut.

MK1

Den första VW Golf introducerades 1974, bland annat som efterföljare till Typ 1, eller Bubblan. Modellen var framhjulsdriven och italienska designern Giorgio Giugiaro stod för stylingen av bilen. Namnet Golf användes på de flesta marknader, men i USA gick bilen under Rabbit, samt som Caribe i Mexiko. Golf kom att bli en av de första framgångsrika framhjulsdrivna halvkombimodellerna. 1976 hade en miljon bilar sålts, och samma år lanserar man Golf GTI – sportversionen med en motor på 1,6 liter och 108 hästkrafter, vilken nådde 60 mph (ca 96 km/h) på endast 9 sekunder och hade en toppfart på 180 km/h. Något som delvis var möjligt tack vare den låga vikten om 810 kg.

MK1 fanns tillgänglig med tre eller fem dörrar, samt som cabriolet och även som pickup.

MK2

1983 introducerades den andra generationens Golf, vilken även fick något större exteriöra dimensioner och hjulbas. Designen gick i samma banor som dess föregångare, men fick något mer rundade linjer. Totalt byggde man ca 6,3 miljoner exemplar av Golf MK2, och det blev också den första Golfen med fyrhjulsdrift. Denna modell gick under namnet Golf Syncro, och fanns enbart tillgänglig med fem dörrar och motorn på 1,8 liter. Syncro skilde sig väldigt lite utseendemässigt från framhjulsdrivna versionen, där de få avvikelserna inkluderade bland annat ett mindre bagageutrymme, en något framflyttad bakre stolsrad och några diskreta Syncro-emblem. Utväxlingen sänktes även något för att dölja den lägre prestandan, orsakad av extravikt på 160 kg.

GTI-modellen kom med en 1,8-litersmotor på 110 hästkrafter, och fanns med både tre och fem dörrar. 1986 introducerade man även Golf GTI 16v, där hästkrafterna hade ökat till 137 hästkrafter.

Ett antal andra versioner av MK2 tillverkades även under bilens livstid, så som Rallye Golf, Golf Limited och Golf Country. Man tillverkade till och med en helt elektrisk modell – Golf Mk2 citySTROMer– som, till skillnad från den elektriska prototypen som gjordes av MK1, togs in i serieproduktion.

MK3

1991 lanserade man Golf MK3, som också växte något jämfört med sin föregångare, däremot med oförändrad hjulbas. Modellen producerades fram till 1999, men cabrioleten fortsatte tillverkas fram till 2002. Utöver detta fanns Golf MK3 även tillgänglig som kombi (för första gången), samt med tre eller fem dörrar i halvkombiutförande. Detta blev Volkswagens första bil att vinna European Car of the Year, vilket den tog hem 1992.

MK3 GTI lanserades 1992 med en 2,0-litersmotor. Ytterligare en version kom 1993 med 16-ventilsmotor och 148 hästkrafter. Med 188 kilo i extra vikt var den däremot inte lika kvick som sin föregångare, MK2 GTI.

Andra versioner av MK3 som lanserades inkluderar även MK3 VR6 – vilken klarade 0-60 mph på 7,1 sekunder, ett 20-årsjubileum av GTI, Golf Harlequin, med flera.

MK4

Fjärde generationens Golf producerades mellan 1997 och 2004, och var den bäst säljande bilen i Europa under 2001. Med MK4 siktade Volkswagen på att få in Golf-serien på en något mer exklusiv marknad, där man använde sig av högkvalitativ inredning och högre utrustningsnivåer. Den kom som kombi såväl som halvkombi med tre eller fem dörrar.

Plattformen för MK4 vart grunden för bland annat Audi A3 och Seat Leon. Detta var den första Golfen att komma med navigation, direktinsprutade bensinmotorer, 6-växlad manuell låda, dubbelkopplingslåda (i Golf R32) med mera.

Fjärde generationens GTI kom 1998, tillgänglig med två olika motorer. Värstingmodellen infann sig däremot några år senare, 2003, när R32 lanserades. Denna hade en 3,2 liters VR6-motor på 237 hästar, och utrustades med alla möjliga tillval som den vanliga MK4 erbjöd. En fyrhjulsdriven modell med en V6 och 201 hästkrafter blev också tillgänglig. Som med tidigare Golf-modeller släpptes även, utöver R32, ett flertal andra versioner av bilen, så som 25-årsjubileums-GTI.

Bilen såldes i nästan fem miljoner exemplar.

MK5

MK5 kom 2003 och byggdes fram till 2009. Bilen satt på den nya PG35-plattformen som delvis var fastare och mer konkurrenskraftig på marknaden. Den femte generationens GTI var den första med direktinsprutad turbomotor, vilken gav 197 hästkrafter, och som även kombinerade en kompressor med turbo för max effekt samt vridmoment på låga varvtal.

En kompakt minibus, Golf Plus, lanserades även, som såldes i över 3 miljoner exemplar.

Mk6

Den sjätte generationen debuterade på Paris Motor Show under 2008, och vann året därpå European Car of the Year. Interiört gjorde man om bilen för att förbättra den något försämrade kvalitén i MK5 jämfört med MK4, men bilen var i stort sett en omstylad MK5. Funktioner inkluderade ett start/stopp-system, parkeringsassistent, hill start assist o.s.v.

GTI-modellen kom med 207 hästkrafter från en turbomatad fyrcylindrig motor på 2,0 liter. En Golf R kom även med ytterligare 59 hästkrafter, fyrhjulsdrift, och en 1-100 km/h-tid på 5,7 sekunder.

MK7

MK6 tillverkades endast i fyra år och ersattes sedan av den sjunde generationens Golf. Bilen bygger på Volkswagens MQB-plattform och den finns tillgänglig i en rad olika utföranden med olika motorer, samt i GTI och R-version. Golf R har en 2,0 litersmotor med 300 hk och en toppfart på 250 km/h, samt en 0-100 km/h-tid på 4,9 sekunder.

En ny Golf börjar idag på 197 500 kr.

På bild är den första generationens Golf, efter facelift.