Karmann Ghia

VW Karmann Ghia var en sportbil som byggdes från 1955 till 1974, och som kom att introducera världen till idéen om ett sportigare Volkswagen. Två år efter att coupeversionen släpptes 1955 kom även en cabriolet, och båda varianter hade 2+2 säten. Modellen kombinerade chassi och annan teknik från Bubblan, med styling från italienska Luigi Segre på karosseriet Ghia, samt med karosseri från tyska Karmann. Mer än 445 000 bilar producerades i Tyskland under dess livstid, ihop med över 40 000 modeller i Sydamerika, och den kom att bli den mest importerade bilen till USA.

Under tidigt 50-tal sökte sig Volkswagens chefer till att skapa en så kallad halo-bil, det vill säga ett dyrare fordon tillverkat i begränsad upplaga som ska utgöra det bästa tillverkaren har att komma med, med syftet att skapa en haloeffekt runt varumärket. Karmann fick uppdraget, vilka i sin tur gjorde avtal med Ghia. Typ 14, vilket var Karmann Ghias interna namn, debuterade som ett koncept på Paris Auto Show 1953. Den första modellen producerades i Tyskland 1955 och den mottogs över förväntan med mer än 10 000 sålda exemplar första året.

Motorn delades med VWs Typ 1 och de två modellernas fick därmed uppgraderingar samtidig. Uppdateringarna på Ghia var däremot inte någonting man skyndade med. Speciellt styling och hur man marknadsförde både cabrioleten och coupén gick långsamt, även om de båda fick smärre uppdateringar på stötfångare och strålkastare 1959. Därefter uppdaterades Karmann Ghia i stort sett på samma sett som Volkswagens Bubbla.

1960 installerades bland annat en ny ratt som ökade säkerheten, och året därpå ökades motorns effekt till 40 hästkrafter vid 4 900 var/minut. 1966 ökar motorvolymen till 1,3 liter och hästkrafterna får man 50 av. Följande år sker ytterligare en uppgradering till 1,5 liter och 53 hästkrafter, följt av 1,6 liter och 57 hk tre år senare, 1970, och till sist år 1971 får Ghia 60 hästkrafter, vilket blir den slutgiltiga uppdateringen i motorkapacitet. Den snabbaste Ghia gjorde 0-60 mph (ca 97 km/h) på 21 sekunder och hade en toppfart runt 131 km/h. Den ursprungliga modellen med motor på 1,2 liter toppade 120 km/h.

I USA var bilen som mest populär 1970, då mer än 44 000 bilar hade byggts av coupén och cabrioleten tillsammans.

Typ 34

Volkswagens 1500 Karmann Ghia, eller Typ 34, lanserades 1961 och byggde på tillverkarens nya Typ 3–plattform. Bilen hade en ny boxermotor och var stylad av italienska ingenjören Sergio Sartorelli. Den fick ett flertal olika namn för att skilja den från Typ 14 1500 som introducerades 1967, bland annat ”den stora Karmann” (”Der Große Karmann”) i Tyskland , ”Razor Edge Ghia” i Storbritannien och ”European Ghia” i USA.

Typ 34 och Typ 14 var båda stylade av designstudion Ghia, men utöver några mindre influenser delade de inte väldigt mycket av designen. 1500 Karmann Ghia var på sin tid den andra bilen i världen att erbjuda ett automatiskt soltak i stål. Fram till lanseringen av Porsche 914 (ett samarbete mellan Volkswagen och Porsche) var det också den dyraste och lyxigaste bilen som VW tillverkade under 60-talet, med ett pris som motsvarade två Typ 1 i basutförande. Detta gjorde att Typ 34 inte sålde överdrivet bra, med ca 42 000 byggda modeller mellan 1962 och 1969. En del av den trögare försäljningen av Typ 34 tillskrivs även designen, vilken köpare inte var helt positivt inställda till. Bilen har idag däremot något av ett samlarvärde.

Bilden visar en VW Karmann Ghia Cabriolet.