Typ 2

Volkswagen Typ 2 lanserades 1950 och var den andra modellen som lanserades av tillverkaren. Då deras första modell hette Typ 1, eller Beetle, ofta kallad Bubblan på svenska, kom den andra modellen att bli Typ 2. I Sverige hänvisar man ofta till modellen som Folkvagnsbuss eller Folkabuss, och den tillverkades fram till 2013 då produktionen avslutades i Brasilien. Bilen kom att bli transportmedlet flitigt använt av hippies på USAs 60-tal, och en ikon för den amerikanska motkulturen.

Den första Folkabussen lämnade produktionsledet 8 mars 1950. Bilen kom från ett koncept skapat av en holländsk affärsman, Ben Pon, som importerade Volkswagens Beetle till Nederländerna och såg en marknad för en liten buss. Pon ska ha fått idén från de motoriserade vagnarna som användes för att transportera delar runt Volkswagen-fabriken, och anses idag som ”fadern” till Typ 2. Tillverkarens ingenjörer vidareutvecklade konceptet, och bilen gick in i produktion.

När produktionen startade tillverkade man 10 bilar om dagen. Den grundläggande designen förblev den samma under kommande fyra årtionden, då ca fem miljoner exemplar tillverkades. Först ut var modellerna med tvådelad framruta, något som gav dem namnet ”splitties”. Den okomplicerade konstruktionen tillät även VW att skapa 90 olika versioner av modellen under sina fem första år, så som brandbilar, ambulanser, glassbilar o.s.v.

Två år efter lansering och fram till 1954 fanns ca 30 olika versioner av Typ 2 tillgängliga, bland annat en med mindre förarhytt, flak och större motor. Senare kom även en flakvariant med dubbelhytt. 1963 ökade man motorvolymen och erbjöd skjutdörr som tillval. 1967 blev sista året för den tvådelade framrutan, då den sista Folkabussen av den modellen lämnade produktionsledet, och totalt 1 477 330 st bilar hade vid den här tiden producerats.

Året därpå introducerar man däremot en uppdaterad modell med bland annat enskild framruta, förändrad fjädring och nya exteriöra paneler. Modellen ser klart annorlunda ut än tidigare men är fortfarande onekligen en Folkvagnsbuss. 1973 uppdateras designen ytterligare och en större motor erbjuds, samt så ökar man säkerheten på bilen genom bland annat en deformationszon och förbättrade bromsar. Medan originalmodellen av Typ 2 fanns tillgänglig i campingutförande, fanns det nu istället ett flertal firmor som kunde konvertera den nya modellen till en så kallad ’campervan’.

Modellerna som tillverkades innan 1971 gick ofta under namnet ”Early Bay”, medan modeller efter -72 kallades ”Late Bay”, och den sista tillverkades 1979, då med 3 292 272 st tillverkade. En ny, tredje generationens Typ 2, känd bland annat som T25, introducerades 1979. T25 byggdes på en av Volkswagens sista plattformar att använda motor med luftkylning, och var större och tyngre än sina föregångare, samt hade ett mer kantigt formspråk. Försäljningen av T25 gick bra trots att ikonstatusen från de tidigare modellerna fattades, och produktionen pågick fram till september 1990.

Följande modeller kom under namnet Transporter i Europa, samt som Eurovan i USA. Den fjärde generationen producerades från 1990 till 2003, och efterföljande modell fram till 2015. Den senaste modellens transporter finns idag som skåpbil, kombi och pickup. Modellen utsågs till Van of the year 2016, och på Volkswagens hemsida kopplar man kombimodellen till sitt ursprung i Folkabussen med texten ”Samma idé som förr. Allt annat är nytt”. Det är inte mycket som avslöjar att bilen kommer från den ikoniska Typ 2, vilket givetvis inte är helt oväntat då det idag är över 60 år sen den första modellen lanserades. Någon motsvarighet till Typ 2 finner vi alltså inte idag, men vi tvivlar inte på att den länge kommer leva på som en ikon för sin tid!

På bilden är en Volkswagen Samba, den mest lyxiga modellen av Typ 2 som började tillverkas 1951. Bild från Wikipedia.